Kamis, 26 Juni 2008

Mengisi Kemenangan

بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولًا مِّنْهُم هُوَ الَّذِي

يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ

وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ

وَإِن كَانُوا مِن قَبْلُلَفِي ضَلَالٍ مُّبِينٍ

“Dialah yang telah mengutuskan dalam kalangan orang-orang (Arab) yang Ummiyyin, seorang Rasul (Nabi Muhammad s.a.w) dari bangsa mereka sendiri, yang membacakankepada mereka ayat-ayat Allah (yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya), dan membersihkanmereka (dari iktiqad yang sesat), serta mengajarkanmereka Kitab Allah (Al-Quran)dan Hikmah(pengetahuan yang mendalam mengenai hukum-hukum syarak) dan sesungguhnya mereka sebelum (kedatangan Nabi Muhammad) itu adalah dalam kesesatan yang nyata”.

Surah Al-Jumu’ah [62:2]

Ayat di atas menjelaskan tiga peranan nabi s.a.w.:

1. Membacakan ayat-ayat al-Quran kepada umat manusia.

2. Mentazkiyyahkan minda dan jiwa orang-orang yang memeluk Islam daripada pemikiran khurafat dan akhlak terkeji.

3. Mengajar hukum-hakam dalam al-Quran dan menjelaskan maksud-maksudnya secara lisan dan amal.

Tiga perkara ini diterjemahkan dalam bentuk amali melalui perjumpaan-perjumpaan membaca dan mengkaji al-Quran, perjumpaan beribadah ditengah malam, rehlah ibadah di lereng-lereng bukit Mekah sehinggalah bersolat berjamaah di hadapan Ka’bah.

Aktiviti ini telah megubah sahabat-sahabat Nabi dari golongan Arab daripada jahiliyyah kepada Islam, mengubah matlamat hidup, neraca fikir, adat resam, budaya hidup, aktiviti kehidupan dan keutamaannya sehingga mereka menjadi individu yang unggul yang pernah di lahirkan melalui proses perubahan manusia dan ketamadunannya.

Mengkhatamkan al-Quran dalam masa seminggu adalah budaya para sahabat r.a., berqiamullail mejadi amalan sehingga di medan peperangan. Semasa peperintahan Umar Ibnu Aziz, masyarakat sibuk bertanya sesama sendiri ..”Sudahkah saudara mengkahatam al-Quran..?” Di zaman pemerintahan Salahuddin al-Ayubi, dunia Islam kembali disatukan dibawah pemerintahan Khalifah dan masyarakatnya teruttama barisan tentera dibudayakan dengan tilawah al-Quran, berpuasa sunnat dan berqiamullalil.

Untuk mengisi kemenangan ini, kerajaan-kerajaan yang diperintah oleh Umat Islam perlu kembali mendidik masyarakat agar mencintai al-Quran dan membacanya pagi dan petang sehingga membaca al-Quran kembali menjadi budaya.

Pemikiran ummah perlulah di isi dengan ilmu-ilmu Islam secara tersusun terutamanya melalui mempelajari tafsir al-Quran dan Hadis-hadis Nabi s.a.w. Jiwa mereka perlu dibersihkan daripada kelemahan dan kekotoran melalui program-program Ibadah seperti qiamullail, tilawah al-Quran, zikrullah, puasa sunnat dan bersedakah.

Seterusnya umat Islam perlu didedahkan dengan hukum-hakam dan peraturan hidup sebagai seorang individu, hukum-hakam kekeluargaan, kemasyarakatan dan kenegaraan termasuk dakwah dan jihad.

Semua aktiviti ini dilaksanakan melalui sistem pendidikan, program-program dakwah dan tarbiah melalui institusi-institusi kerajaan; sekolah, masjid dan surau dengan menyediakan dana secukupnya termasuk melalui pertubuhan-pertubuhan Islam.

Apabila ummah diberikan hak-hak ini secara menyeluruh diharapkan akan berlaku anjakan perubahan kepada identiti ummah pada masa depan.

” UMAT HARI INI TIDAK MUNGKIN DAPAT DIPERBAIKI, MELAINKAN DENGAN CARA UMAT TERDAHULU DIPERBAIKI” Imam al-Banna

Tidak ada komentar: